Zakaz wjazdu starych aut do centrum ??

0    PRAWO  Bob
Zakaz wjazdu starych aut do centrum ??
24 Lut
2:23

W naszym kraju pomysł taki urodził się w głowach polityków i z miejsca starł się z opinią publiczną. Nie dziwi fakt oburzenia, jako naród jesteśmy nauczeni sprzeciwiać się władzy, ale nie o to w tym wszystkim chodzi.

Zakaz wjazdu starych aut do centrów miast.
Ograniczenie ma obejmować auta niespełniające norm emisji spalin przynajmniej Euro4 – wprowadzone w 2005. Jako posiadacz/użytkownik kilku aut, z czego każde ma więcej niż 10 lat, dotyka mnie ten temat bezpośrednio. W dodatku mieszkam w okolicy dużego miasta  i codziennie bywam w jego centrum, więc automatycznie staję po stronie opozycji.

To wszystko w pogoni za zachodem i w ślad za innymi krajami, Niemcy-Berlin, Francja-Paryż.

Auta dostawałyby na przeglądzie technicznym odpowiednie oznaczenie przyklejane na przednią szybę, np. zielone dla spełniających normę, żółte dla niespełniających.

Jednak patrząc na to z drugiej strony, ustawa nie będzie nakazywać, tylko dawać możliwość wyłączenia części miast z ruchu dla bardziej szkodliwych dla zdrowia i środowiska aut. Przede wszystkim wszyscy wiemy, że drogi i ulice miast w naszym kraju pozostawiają wiele do życzenia. Nie chodzi tu o ich stan a o ich ilość. Domyślam się, że miasta nie chcąc wywoływać chaosu i oburzenia mieszkańców nie będą wyłączać z użyteczności całych centrów miast, jedynie ścisłe centra lub miejsca szczególnie narażone na utrzymywanie się spalin w powietrzu, np. bardzo gęsta zabudowa lub niecki terenu …
Niejedno duże polskie miasto nie może sobie pozwolić na wyłączanie centrum z ruchu dla teoretycznie 3/4 aut, gdyż albo całkowicie zablokuje się miasto w obrębie przyległych dzielnic lub po prostu całkowicie nie będzie możliwości na przejazd przez nie.

Ale Ale !! Może tak zadbać o to, żeby na przeglądzie jednak przykładano większą wagę do spalin ?? Być może sam na siebie kręcę bata, ale niejednokrotnie auta nie są badane na przeglądach na emisję lub zadymienie. Może przyłożenie się do badań technicznych da lepszy efekt w anty smogowej ofensywie ?

Ktoś kiedyś wpadł na pomysł i wzorem innych wprowadził parkingi i połączenia komunikacji miejskiej zwane Park & Ride. Tylko, że społeczeństwo nasze, uważane jako bogacące się, nie zamierza odstawić auta. Skoro go mam, stać mnie na utrzymanie i używanie go, to dla czego mam zostawić je i być uzależnionym od komunikacji, zatłoczonej i bardzo podatnej na korki.
Ja, jeśli miałbym idealne połączenie dom-auto-parking-komunikacja-praca, pewnie bym używał. Czasem ! Bo przecież dzień w mieście to nie tylko dojazd do pracy ale też podwożenie dzieci do szkoły/na trening, zakupy, odwiedziny i inne sprawy.

Nie można tej całej sprawy podpinać też pod walkę z globalnym ociepleniem, gdyż w dalszym ciągu naukowcy, uczeni, oszołomy i ludzie, którzy zarabiają na tym fortunę kłócą się czy to ocieplenie czy zlodowacenie.
Trzeba dodać, że ktoś nieźle lobbuje w naszym kraju na rzecz sprzedaży nowych aut, kto ? zapytacie… Niemcy ? Hmm…
Ale kto zarabia ? W tym przypadku producenci i dystrybutorzy pojazdów spalinowych. U nas najwięcej jeździ aut niemieckich. Więc najwięcej może zarobić koncern VAG na serwisie, ale pod warunkiem, że auto będzie na gwarancji, bo inaczej Polak wybierze polecony przez kogoś albo osobiście sprawdzony warsztat samochodowy. Wypada wspomnieć o rzeszy majsterkowiczów, którzy samodzielnie dbają o swoje auta
Ale co z motocyklami i skuterami ?
Niejednokrotnie udowadniano, że motocykle są paliwożerne porównywalnie z samochodami osobowymi przy jednoczesnej o wiele większej emisji szkodliwych spalin…

Czy miasta mają szansę zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz z mandatów ?
Kiedy Państwo zacznie dopłacać do nowych aut ?
Kiedy Państwo zacznie dopłacać za złomowanie aut ?
Skoro do 30% smogu w miastach to wina aut, a przecież nie wszystkie auta to „stare” auta, to jeśli wyeliminujemy te „stare” to ich miejsce zajmą te „nowe”. O ile może zmniejszyć się smog ? 5 ? 10 ? 15 % Załóżmy, że 10%, zrobi to jakąś różnicę ?
Może warto zainwestować w miastach podatnych na smog w elektrociepłownie, kotłownie, podłączenie gazu ?

Trochę liczb:
średnia wieku polskich aut to 15 lat
75% polskich aut ma powyżej 10 lat
auta z lat 90 emitują do 61 razy więcej zanieczyszczeń od nowych
do 30% emitowanych zanieczyszczeń to spaliny samochodów

Hmmm, czy ustawa powinna obejmować auta zabytkowe ?

« »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *