Przydrożne drzewa do wycięcia – NIK

0    NEWSY, PRAWO  Bob
Przydrożne drzewa do wycięcia – NIK
10 Kwi
10:13

Drzewa do wycięcia! Kto powinien zareagować i wycinać te mordercze rośliny ? Drogowcy ! Czyli kto i jakim prawem ?

W końcu jakiś Urząd musiał zareagować i zabrać głos w temacie drzew rosnących przy większości dróg w naszym kraju.
Chodzi o przeanalizowanie i zmianę prawa tak, aby w miejscach niebezpiecznych umożliwić usunięcie drzew, uniemożliwić ponowne nasadzanie oraz uregulować obsadzanie nowo powstałych dróg.

Krzysztof Chołowczyc: „Ile ludzi musi jeszcze zginąć, żebyśmy wreszcie zrozumieli, że drzewa nie mogą rosnąć przy drodze ?

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) po kontroli przeprowadzonej w temacie ilości śmiertelnych wypadków podczas kontaktu z drzewami, składa wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o prawne umożliwienie masowych wycinek drzew w Polsce.

Wynikiem badań są następujące dane: ok. 500 zgonów i ok. 2500 rannych.

Tabela wypadków samochodowych

Tabela wypadki

Do tego możemy dodać jeszcze do poprawy uregulowanie innych przydrożnych niebezpiecznych obiektów typu słupy (lampy, znaki, wiadukty), ogrodzenia (płoty, słupki, murki), budynki… czy to też przy okazji zostanie poruszone ?

Obecnie prawo nakazuje po wycince drzewa w pasie drogowym, zasadzenie w tym miejscu nawet kilku nowych.
Celem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli jest dokonanie zmian w prawie tak, aby chociażby nie było możliwe sadzenie drzew w niebezpiecznych miejscach kolejny raz.

Od razu nasuwa mi się pytanie, czy to na zlecenie jakiejś instytucji odbyło się to badanie, czy po prostu ktoś musiał zginąć, żeby temat wyszedł na strony główne ?
Może też, dopiero teraz można było z danych zbieranych z rożnych źródeł (np. policyjnych, krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego lub z zakładów ubezpieczeń) pozyskać jakiekolwiek miarodajne dane ?

Jeremy Clarkson: „To nie prędkość zabija, tylko nagłe zatrzymanie !

Wycinka drzew wiąże się z zatrudnieniem na Nasz koszt setek jak nie tysięcy firm, które pewnie w większości zarobią na tym drewnie które wytną. Jak nie oni, to zarobią instytucje zlecające.

Pozytywnie już jednak widzę zmiany na różnych naszych drogach w kraju. W kilku miejscach, w przemyślany sposób wycięto szpalery drzew, które na trudnych łukach dróg mogły zatrzymać niejednego kierowcę.

Chyba najbardziej niebezpieczne są drogi krajowe i wojewódzkie obdarzone przez naturę i człowieka takimi roślinami. Na tych drogach rozwijamy jednak największe prędkości. Na niektórych drogach lokalnych zapewne wystarczy odpowiednie oznakowanie.
Oznakowanie… temat rzeka na kolejny raz.

Trzeba pamiętać, że to nie drzewa się przyczyną tych wypadków, tylko niedostosowanie (nie prędkości) tylko sposobu jazdy do istniejących warunków drogowych. Trzeba zawsze pamiętać również, że z każdej chwili istniejące warunki drogowe zawsze mogą się pogorszyć !

 Odcinki dróg obsadzone drzewami

– drzewo stojące na drodze rozpędzonego samochodu kończy się zazwyczaj śmiercią kierowcy lub któregoś z pasażerów;
– liście w okresie jesień/zima bywają bardzo niebezpieczną i zdradliwą pułapką, zwłaszcza na mokrej nawierzchni;
– spadające gałęzie albo po burzach, porywistych wiatrach lub po kontakcie z naczepą wielkiej ciężarówki;
+ największą zaletą, i nikt tego nie zaneguje, jest estetyka tego rozwiązania zwłaszcza w okresie wiosna/lato gdy widzimy piękno równo nasadzonych drzew zieleniących się liśćmi i różnymi kolorami kwiatów, a w okresie jesiennym szeroką paletą pastelowych barw jesieni;
+ cień w upalne lato z całą pewnością nie dopuszcza do rozpuszczenia się mas bitumicznych, zwłaszcza łat i łączeń łat, które zazwyczaj są najsłabsze, przeciwdziałają deformacjom i niszczeniem, mogą wydłużyć żywotność drogi nawet kilkukrotnie;
+ z całą pewnością zmniejszają hałas ruchu drogowego;
+ zatrzymują pewnie większość zanieczyszczeń wytworzonych przez silniki spalinowe, ale również większość kurzu wznieconego przez pęd powietrza i ruch opon, płynów jakie wydobywają się przez przejeżdżające pojazdy;
+ hmm…, kamuflaż dla wojska;
+ w zimie, gdy są zbyt obfite śniegi drzewa wytyczają drogę, trzymając się środka jest bezpieczniej, wstrzymują część nawiewającego śniegu;
+ lepsza widoczność i orientacja w nocy;
+ drzewa przyhamowują wiatr, co zmniejsza nawiewanie śniegu i kurzu z pól, same przydrożne pola również na tym zyskują;
+ u większości ludzkości obecność (zwłaszcza zielonych lub kwitnących) drzew obniża stres i wpływa pozytywnie na samopoczucie i zachowanie;
+ zmniejszają występowanie oślepiania przez nadjeżdżające pojazdy;

 Odcinki dróg nie obsadzone drzewami

+ całkowite wyeliminowanie ryzyka śmierci lub odniesienia poważnych obrażeń w wyniku kontaktu z drzewem;
– usunięcie drzew na niektórych trasach w określonych warunkach może doprowadzić do zwiększania prędkości, do złego oszacowywania drogi i prędkości do warunków;
– odsłonięcie drogi poprzez wycięcie drzew doprowadzi do szybszego tworzenia się kolein, co z kolei uniemożliwi bezpieczne manewry wyprzedzania, w upalne lato z całą pewnością rozpuszczać  będą się masy bitumiczne, zwłaszcza łaty i łączenia łat, które zazwyczaj są najsłabsze;
– na swym wiosenno/letnim uroku mogą stracić niektóre trasy, a podróż może stać się monotonna i nużąca;
– zwiększy się hałas ruchu drogowego;
– mniej drzew to mniej wyłapanych przez nie szkodliwych substancji ze spalin i innych wydobywających się z pojazdów chemikaliów;
– w zimie, niektóre trasy nie będą możliwe do wytyczenia, a czaić będą się rowy;
– zmniejszona widoczność i orientacja w nocy;
– drzewa przyhamowują wiatr, co zmniejsza nawiewanie śniegu i kurzu z pól, drogi będą brudniejsze;
– zwiększy się możliwość występowania oślepiania przez nadjeżdżające pojazdy;

Cień !!

Czy nasze tropikalne lato nie rozpuści 80% dróg, będących w opłakanym stanie, będących w zarządzie jednak Jednostek Samorządowych, co jakiś czas reperujących drogi za dofinansowanie z Unii ? Większość zarządców dróg przede wszystkim łata, a na całkowite remonty dróg decydują się nieliczni.

TROCHĘ HISTORII

Drzewa zaczęto umyślnie sadzić już w starożytności w Egipcie, Cesarstwie Rzymskim i na Bliskim Wschodzie.
Drzewa sadzono aby wytyczyć stałe trasy, aby podczas upalnego lata podróżni mogliby się skryć w cieniu przed żarem słońca, przed śnieżycą, deszczem.
W przypadku drzew owocowych mogły pomóc w głodzie i przy odwodnieniu.

Jak by nie liczyć i nie patrzeć, to z każdej strony widać, że aby na naszych drogach ginęło mniej ludzi, potrzeba zastosować środki pośrednie w celu ograniczenia śmiertelności.
Jeśli nie można zmusić ludzi do zmniejszenia prędkości, to chociaż zabierzmy im ograniczenia, chociażby te przy drogach.

Przemyślenie…, zwolnij, nie jedziesz sam, jest nas wielu. A patrzenie w lusterka pomaga, nie tylko na motocyklistów.

« »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *