Banished PC

Banished PC


Banished
, gra strategiczna, wydana przez Shining Rock Software w 2014 roku na platformę PC pod system Windows.
Gra, w której wcielamy się w zarządcę początkowo niewielkiej wioski, gdzie musimy tak organizować pracę mieszkańców, aby zapewnić im pokarm i dach nad głową.

Banished, moja ocena ogólna to 9/10

Banished PC 2014

Banished PC 2014

Gra osiąga wysokie oceny graczy, które wahają się w okolicy 8,5 – 9 punktów na 10. Gdyby nie kilka rzeczy, które nie zostały w grze zaimplementowane (może jeszcze będzie jakiś update, nie tylko mody) osiągnęłaby jeszcze lepsze oceny.

Jeśli graliście w którąś z wersji gier Settlers, to na pewno ta gra przypadnie Wam do gustu i będzie Wam łatwiej zaplanować rozwój osady.

W grze na najtrudniejszym poziomie dysponujemy początkowo jedynie garstką tytułowych Wygnańców, którzy zazwyczaj nieopodal rzeki zatrzymują wóz z żywnością a z rzeczy znalezionych w okolicy budują i rozwijają wioskę.

 

STEROWANIE

Sterowanie grą jest dosyć intuicyjne i chyba niezbyt trudne. Menu i okienka zaprojektowane są z głową i naprawdę minimalistycznie, nie ma niepotrzebnych przeszkadzaczy. Główne menu znajduje się na dole ekranu po prawej stronie. Ikony w menu, z pojawiającymi się po opisami, nie przysłaniają pola rozgrywki i nie przeszkadzają.
Ja preferuję otwarte cały czas okienko z podstawowymi informacjami o wiosce oraz rozplanowanie zatrudnienia. To drugie okno przynajmniej na początku gry, aby móc kontrolować rozłożenie zatrudnienia.

Banished PC 2014

Banished PC 2014

 

GRA

Gra cechuje się wysokim poziomem trudności. Trzeba przeciwstawić się podstawowym problemom takimi jak głód i zimno, ale i dodatkowych problemów mogą nam przysporzyć choroby i kataklizmy. Losowe nieszczęścia napotykające mieszkańców wioski uśmiercają pojedyncze osoby. Są to wypadki głównie przy pracy, np. przygniecenie przez skałę lub drzewo w trakcie pozyskiwania surowców.

Wysoki realizm Banished potrafi zniechęcić nawet na najniższym poziomie trudności na początku gry, gdy trzeba cierpliwości aby wyczuć balans pomiędzy ilością ludzi a ilością pożywienia. Trzeba zapewnić przy okazji drzewo na opał i budowę budynków.
Aby kilku naszych osadników przetrwało zimę muszą mieć dach nad głową. Na początek można zbudować im „przytułek” oraz zapewnić opał i pożywienie.
Aby nasze społeczeństwo rozmnażało się i powiększało oswoją ilość, trzeba zadbać o wybudowanie odpowiedniej ilości domków. Ale uwaga, osadnicy w domkach zużywają odpowiednio więcej opału i pożywienia niż gdyby mieli mieszkać w jednym zbiorczym budynku. Plusem domostw jest większy przyrost naturalny, a więcej osadników to więcej rąk do pracy i więcej surowców. Tu też trzeba uważać na starzejące się społeczeństwo, które w zaawansowanym wieku już nie płodzi potomków.

Ilość osadników okresowo mogą zwiększyć przybywający Nomadowie. Aby móc skorzystać z ich obecności potrzebujemy wybudować ratusz. Przyjęcie zbyt dużej ilości w stosunku do możliwości produkcyjnych może zachwiać balans zużycia pożywienia i opału, co może skutkować masowym wymieraniem ludności.
Przybywający Nomadowie mogą być nosicielami chorób, a samo posiadanie zielarza nie wystarczy do zahamowania rozprzestrzeniających się chorób. Do leczenia chorób wymagany jest szpital, który mieści oczywiście ograniczoną liczbę chorych.

W grze nie znajdziemy odpowiednika pieniędzy, a za dobrobyt możemy uznać murowane domostwa i alkohol.
Na zadowolenie mieszkańców wpływ duży ma brak głodu i chłodu, zapewnienie dachu nad głową, zdrowie oraz dostępność ziół i alkoholu.
Dostęp do kościoła oraz umożliwienie pochówku zmarłych również wpływa pozytywnie na nasze społeczeństwo.

W trakcie rozgrywki mamy wpływ na zwiększanie wydajności dorosłych mieszkańców naszej osady. Z pomocą szkoły, nasi najmłodsi obywatele „uczą się wydajności” aby po ukończeniu nauki móc jeszcze więcej produkować.
Kolejną pomocną rzeczą są narzędzia, bo bez nich kiepsko się pracuje. Ale mamy możliwość aby przy pomocy węgla, produkować jeszcze lepsze narzędzia.
Oszczędzać można również drewno na opał gdy wybudujemy domki murowane, oraz gdy zapewnimy dostęp do cieplejszych ubrań.
Przy produkcji ubrań mamy do wyboru trzy możliwości, ubrania ze skóry, w wełny i najcieplejsze skórzano wełniane.

Planując swoją wioskę i okolice jej najlepiej wylosować mapę z prostym terenem aby nie musieć na początek omijać gór.
Bliskość wody pomoże w pozyskaniu pożywienia i wymiany surowców z komputerowymi graczami, ale nie zawsze brzeg rzeki nadaje się do zbudowania budynku rybaka albo portu, może to utrudnić na początku rozgrywki pozyskiwanie pożywienia.
Można, a nawet trzeba zadbać o to, żeby budynki były w dosyć niedalekiej odległości, gdyż mieszkańcy korzystają ze swoich domostw, miejsc pracy oraz magazynów. Dalekie trasy pomiędzy punktami docelowymi wydłużają czas poruszania się a co za tym idzie spowalniają rozwój wioski. Budowanie dróg pozwala przyspieszyć przemieszczanie się mieszkańców, ulepszenie drogi na brukowaną zwiększa ich prędkość.

 

PLUSY I MINUSY GRY

Gra Banished jest bardzo dobrze przygotowana i dopracowana pod względami stabilności gry, grywalności, grafiki, mechaniki i menu. Przyjemna dla oka grafika zachęca do poznawania nowych budynków i podglądania osadników podczas pracy. Mamy do wyboru losową mapę chyba z ponad 100 tysięcy możliwości.

Ale niestety Banished ma też wady. Dostępny jest tylko tryb Single Player. Gra nie posiada trybu kampanii, ulepszeń budynków (z wyjątkiem zmiany domów z drewnianych na murowane) lub pojawiających się nowych misji do wypełnienia. Gdybyśmy mieli mnóstwo drewna, kamieni i żelaza to już na samym początku gry, moglibyśmy zbudować każdy budynek. Nie odblokowujemy żadnego w trakcie rozgrywki.

W trakcie gry jedynymi nabywanymi za pomocą portu dobrami, których nie mamy a zwiększają możliwości pozyskiwania pożywienia, są nasiona różnych roślin spożywczych oraz zwierzęta hodowlane

W grze nie ma też wojska a życie w osadzie toczy się bez agresji i ataków obcych społeczności, z którymi mamy tylko styczność w porcie podczas wymiany surowców.
Gra po kilku godzinach gry może się znudzić ze względu na osiągnięcie już wszystkiego w grze, a zwiększanie jedynie zasobów surowców i ilości mieszkańców może już graczowi nie wystarczyć.

W grze Banished zaimplementowano tzw. Globalne osiągnięcia. Bez wpływu ile razy zaczynamy grać, z każdej osobnej rozgrywki możemy po trochu odhaczać osiągnięte wyznaczniki (chyba) ukończenia gry. Dla przykładu z 36 możliwych osiągnięć można uzyskać np. za 100% szczęścia przez 10 lat, za 100% zdrowia przez 10 lat, za zbudowanie wszystkich możliwych budynków i za osiągnięcie liczby 300 obywateli. Co to zmienia w grze ? Nic, poza tym, że je zdobywamy. W trakcie trwania gry nie zobaczymy osiągnięć bez wychodzenia do menu głównego.

Zaczynamy grę bez żadnych nasion roślin uprawnych i zwierząt hodowlanych, będzie można je kupić po wybudowaniu portu od przypływających handlowców. „Odblokowując” je wszystkie również zaliczamy jedno z 36 osiągnięć.

Mechanizmy zatrudniania pracowników do prac dedykowanych oraz pomocniczych są bardzo dopracowane. Jeśli nie przydzielimy pracowników do żadnej pracy, to będą oni pomagać w zbieraniu i transporcie surowców z lasów i łąk do docelowych miejsc. Ale nawet jak zatrudnimy wszystkich i nie będzie żadnego niezatrudnionego, to i tak w wolnych chwilach od pracy, do której byli zatrudnieni będą pozyskiwać np. drewno, kamienie i żelazo z pól i lasów.
Niezatrudnieni pomagają utrzymać porządek wśród zatrudnionych, tzn. gdy któremuś z zatrudnionych przydarzy się śmierć, niezatrudniony niezwłocznie zajmie jego posadę bez potrzeby ręcznego klikania. W przypadku braku wolnych zasobów ludzkich wakat trzeba będzie wypełnić samodzielnie.
Budynki nie muszą być obsadzone pracownikiem, zawsze możemy w każdej chwili przydzielić go do pełnienia innych obowiązków.

 

DODATKI

Do gry powstały dodatki, które trochę poprawiają i urozmaicają grę Banished.
Stworzone zostało spolszczenie gry, co ułatwi zabawę ludziom nieanglojęzycznym.
Oczywiście można znaleźć również mody, które dodają w grze nowe budynki i konstrukcje, modyfikują mapy pod względem różnorodności terenu jak i jego wielkości, poprawiają/zmieniają grafikę i dźwięki.
Na chwilę obecną opisuję grę bez dodatków, ale niebawem, gdy znudzi mi się klasyczna rozgrywka będę dodawał do gry najciekawsze znalezione dodatki. Opisy znajdziecie na samym dole tej strony.

 

AKCJA!

Od tego miejsca zaczynam na przykładzie nowej, losowej mapy, założenie wioski i opiszę przejście przez pewien etap do uzyskania chociażby potrzebnych zabudowań.
Aby nie było zbyt łatwo rozpocznę rozgrywkę na najwyższym poziomie trudności wraz z włączonymi kataklizmami.

Banished PC 2014

Banished PC 2014

Losowa plansza o numerze 82006747 umiejscowiła Wygnańców w miejscu nieopodal jeziora i dosyć szerokiej/dużej rzeki.

Banished

Banished

Jest początek wiosny, więc zostało pół roku na zorganizowanie się przed pierwszym sprawdzianem, zimą.
Ośmioro dorosłych z szóstką dzieci posiadają wóz z 1200 jednostkami jedzenia, 100 szt opału oraz po 20 szt narzędzi i odzieży.

Pierwszym moim działaniem jest budowa placu, na którym będzie można gromadzić podstawowe budulce po odzyskaniu ich z pól i lasów.

Banished

Banished

Następnie nakazanie osadnikom pozyskanie drewna oraz kamienia.
W międzyczasie buduję zbiorczy budynek mieszkalny aby osadnicy mieli dach nad głową.
Trzeba zadbać o żywność, jeden lub dwa budynki pozyskujące ryby zaspokoją początkowy głód. Później w miarę możliwości rozbudowywać trzeba o myśliwych i pozyskiwaczy pożywienia pochodzenia roślinnego z łąk i lasów.
Stawiam więcej placów budowy aby lepiej rozplanować rozmieszczenie budynków aby w późniejszym etapie gry, w późniejszych latach, nie musieć burzyć i stawiać tuż obok raz jeszcze. Nie trzeba budować, pauza wstrzymuje prace w tym obszarze. Pomimo braku budowlańców, mieszkańcy dla niespauzowanych budynków oczyszczą teren z drzew lub kamieni i zgromadzą potrzebne surowce.

Przy kilku budowach w tym samym czasie lub np. większym wyrębie drzew można nadać danemu obszarowi priorytet dla działań mieszkańców. Umożliwia to zbudowanie konkretnego budynku szybciej lub pozyskanie konkretnego surowca.

Czas nagli, wiosna wiosną, ale trzeba szybko zacząć produkować i gromadzić pożywienie.

W trzecim roku, przy ustabilizowaniu zapotrzebowania na jedzenie, zaczyna brakować narzędzi. Żelazo czas zacząć pozyskiwać i w połączeniu z drewnem produkować narzędzia.

Banished

Banished

W czwartym roku zaczynam budować domostwa w celu zapewnienia młodego pokolenia dla osady. Pomagają one w łączeniu w pary i tworzeniu rodzin. W pary łączy się już młodzież i całkiem szybko potrafią mieć potomstwo.
Narzędzia ciągle w niedostatku.

Banished

Banished

Pojawiła się pierwsza informacja o tornadzie. Jeśli zaatakuje osadę to nie będzie już z czego jej ratować. Czas się modlić o łaskę…

Banished

Banished

Banished

Banished

Pierwsza śmierć w osadzie.

Banished

Banished

W siódmym roku, po osiągnięciu stabilności w produkcji i konsumpcji czas budować ratusz.
Co jakiś czas, bliżej nie określony, dzięki temu budynkowi będzie można „werbować” przybywające grupy Nomadów. Na początku gry przybywające grupy liczą kilka osób. Zarówno dorośli jak i dzieci.

Banished

Banished

Banished

Banished

10 lat. Stopniowo zwiększana populacja i stabilna

Banished

Banished

Banished

Banished

ilość pożywienia pozwoliły na spokojny wzrost liczby osadników.
42 osadników i zapasy narzędzi, ubrań, opału, drewna i kamieni dobrze rokują na przyszłość.

Banished

Banished

24 lata, spokojnego dla mieszkańców osady rozwoju zakłóciła pierwsza infekcja. W tym przypadku trzeba być przygotowanym już od dawna ze szpitalem. Chory, przemieszczając się pośród innych osadników, zaraża błyskawicznie innych w bezpośredniej bliskości. Zanim zarażony dotrze do szpitala potrafi zarazić kilku przechodniów.

Banished

Banished

68 rok osady przyniósł masakrę w postaci wielkiego pożaru.
Zaczęło się bardzo niewinnie. W bezpośredniej bliskości dwóch studni i ratusza, zaczął palić się jeden z domków mieszkalnych. Gdy już prawie był ugaszony zaczynały palić się dwa kolejne budynki.
Po kilku chwilach płonęła „większa połowa” osady. Blisko połowa mieszkańców bez dachu nad głową, a 2/3 zgromadzonych surowców zniknęło bezpowrotnie.

Banished

Banished

Pożar, gdy doszedł do wąskiego gardła na górze osady, uspokoił się. Gaszenie odbywało się z pięciu studni. Po tej akcji wykopałem ich sporo więcej.

Pierwsze myśli takie, że to będzie koniec gry, że nie będzie szans (na poziomie hard!) otrząsnąć się po tym potężnym ciosie.

Była wiosna, miałem pół roku do odbudowy podstawowych budynków i zgromadzenie zapasów.
23 sztuki kamienia nie wróżyły łatwej odbudowy, w okolicy nie było już kamienia do pozyskania, jeden kamieniołom może mieć problem z wydobyciem surowca.
Po ciężkich pięciu latach udało się całkowicie odbudować osadę i zgromadzić spory zapas surowców.
Ale nie obyło się bez strat w ludności. Z 265 osób zostało po okresie kryzysu głodu poniżej 80 osób, w tym ok 15 młodocianych.  W piątą rocznicę wielkiego pożaru ludność liczyła 207 mieszkańców.

Banished

Banished

AHA ! to nie wszystko ! 90-kilka lat istnienia osady i właśnie dowiedziałem się o chorobach zwierząt hodowlanych. 25 sztuk owiec właśnie przechodzi zakażenie. Powoli wymierają, zaraziła się również pobliska hodowla, również owiec. Mam wrażenie, że podzielenie hodowli z nowo otwartą i ostatecznie rozwalenie opuszczonej hodowli przyspieszyło pozbycie się problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *